Leder: BARBIE ER IKKE BARE EN PLASTIKDUKKE MED STORE BRYSTER

Af Frida Slot, Noah Ladager og Freja Eichmeier, 2f Nordfyns Gymnasium   

Ved Golden Globe Awards den 8. januar 2024 udstillede komikeren Jo Koy sin egen dumhed, da han beskrev den nye populære Barbie-film som værende baseret på en plastikdukke med store bryster. Her er nemlig et klokkeklart eksempel på en mand, hvor Barbies pointe er fløjet lige over hovedet. Den medieomtalte film, instrueret af Greta Gerwig, lykkedes med præcis det, den skulle. Den bidrager positivt med et nyt og moderne pust til den velkendte samfundsdebat om ligestilling.  

I det fiktive Barbieland prøver Barbie at bryde op med den ellers perfekte illusion af kvindekroppen og kvinders position i samfundet. Hvem havde regnet med, at den vidunderlige Barbie ville udvikle appelsinhud og få flade fødder? Her skabes et mere realistisk kvindebillede, som unge piger har mulighed for at spejle sig i. Men som filmen belyser, er mænd stadig en stor del af den ligning, der skal løses i forbindelse med ligestilling. Blandt andet bliver Barbie slået i røven kun kort tid efter at have trådt ind i den virkelige verden, og sætter ord på den utryghed, kvinder mærker i deres hverdag. Hvor er det godt, at mænd endelig får et visuelt billede af, hvordan det er at være kvinde i en mandsdomineret verden. Ja, det er tydeligvis en film med ekstreme holdninger og feministiske aspekter, men overdrivelse fremmer forståelsen.  

Barbie-filmen har skabt debat, fordi mange mænd er utilfredse med, hvordan Ken bliver portrætteret som et ligegyldigt accessory for Barbie. Men hvor mange kvinder har ikke lige været accessories for deres mænd gennem tiden. For eksempel som førstedamerne i USA, der trods deres høje position, stadig ses som vedhæng til deres mand. Manden er i alt for lang tid blevet betragtet som udgangspunktet for alt i form af lederposter og generelle høje stillinger i samfundet. I Barbie-filmen byttes rollerne om, og Ken bliver et accessory for Barbie. Det skaber oprør. Og det er lige netop den debat, filmen formår at skabe. Velkommen til Barbie-land. Lad os håbe, vi i vores virkelige verden en dag kunne få skabt et Ken og Barbie-Land, hvor ingen er accessories for hinanden.  

For mange piger og kvinder er Barbie en ny og vigtig frontfigur, der efter filmen er blevet et stort magtsymbol. Hun har nemlig som den første fiktive karakter kæmpet sig op på Forbes liste over de 100 mest magtfulde kvinder i verdenen. Ikke mere ‘you can brush my hair and undress me everywhere’ som Aqua ville sige det. Barbie er ikke længere et objekt.  

Det er os en gåde, at uvidende mænd som Jo Koy ikke kan indse filmens stærke budskab og pointer. Kvinder og mænd har brug for at stå side om side, så vi endelig kan få den ligestilling, samfundet fortjener. Og nogle gange skal der tages overdrivende midler i brug, for at ændre samfundsstrukturen.