Leder: Endelig er det slut med underprioritering af unge

Af August Moos, Jakob Storm Emborg og Sebastian Hellesen – Nærum

Unge er fremtiden, og medierne har derfor et ansvar for at eksponere dem for nyheder fra en tidlig alder. 

Foto: DALL E

 

Unge har behov for at blive eksponeret for nyheder i samme grad som andre aldersgrupper, men meget få unge ser i dag klassiske nyheder på flow-tv. Den gennemsnitlige seer hos de to største danske tv-kanaler, DR og TV2, har en alder på henholdsvis 65 og 62 år. Det kan dermed tydeligt ses, at tv-nyheder er rettet mod den ældre generation, og det er vigtigt, at unges interesser også kommer til at indgå i fremtidens nyheder. Nyhedskanaler som TV 2 og DR har pligt til at ramme unge som målgruppe, da de er public service-medier. Det forpligter dem til at sprede nyheder til hele landet og skabe indhold til alle aldre. 

 

Et fremragende eksempel på et medie, som inkluderer ungdommen, er TV 2 Echo. Det er et medie, som er førende inden for netop nyheder rettet mod unge. De bringer og belyser emner som interesserer og vedrører den yngre målgruppe. Derudover retter TV 2 Echo deres fokus mod sociale medier for bedre at ramme deres unge målgruppe. Tal fra Danmarks Statistik viser sågar, at 70% af unge mellem 16 og 24 år modtager nyheder gennem sociale medier. Derfor er det utroligt vigtigt, at disse nyheder og historier, som er rettet mod unge, bliver bragt på de sociale medier. 

 

TV 2 Echo har blandt andet en interessant TikTok-profil med over 38 tusinde følgere. Denne profil uploader nærmest dagligt korte nyheder og historier. Disse fortællinger er skræddersyet til at vække unges interesse ved at oplyse og informere om både personer og hændelser, der enten påvirker unge, eller som målgruppen kan relatere til. Det kan for eksempel være historien om en ung person med et misbrug, eller dybdegående interviews som dækker dilemmaer såsom hverdagsracisme. 

En mangel på nyheder til unge vil ikke kun påvirke unge selv, men også påvirke samfundet som helhed. Unge er blandt andet forvirrede omkring, hvad de skal stemme, eller hvis en ny lov bliver vedtaget. Nyheder på sociale medier kan være løsningen på denne problemstilling. Disse nyheder vil ramme unge, som dermed vil opnå ny viden om dilemmaer og politiske forandringer.  

Der er sket fremskridt, og nyhedsmedier er langsomt begyndt at indse unges behov og deres betydning for fremtiden, men også for virksomhederne selv. Dog er der plads til udvikling og forbedringer, og fokusset på unge i nyhedsbranchen skal øges. Det er en målgruppe, som igennem årtier er blevet under prioriteret, men de kan sagtens blive oplyst og informeret. Det kræver den rigtige metode. De rette metoder og nyheder kan få enhver person interesseret, det gælder også unge personer.