LEDER: Nyhedsnostalgi negligerer nutidens nødvendigheder

Mathilde Sande, Ella Eriksen, Alberte Døcker & Rosa Bonde Nærum Gymnasium

Nyheder skal være alsidige og mangfoldige, også når det kommer til målgruppe. Dog gør Danmarks største tv-kanaler ikke nok for at få seerskarens tårnhøje gennemsnitsalder ned. Med TV2 Fyns gennemsnitsseer på 59 år og DR1 på 65 år, halter de gevaldigt efter. Flow-TV og trykte aviser er ikke længere en tilstrækkelig vej at gå for nyhedsstationer, da de skal udvikle sig i takt med den teknologiske udvikling. Generation Z skal medierne møde på andre platforme for at trænge igennem til dem. Dog er det ikke blot platforme, der afgør, om nyhederne kommer ud til de unge, men det handler også om indholdet.  

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 70% af 16-24-årige får deres nyheder igennem sociale medier. De unges tilbøjelighed til, at anvende sociale medier som kilde til nyheder, spejler sig i deres omfattende og regelmæssige engagement på sociale medieplatforme. 99% af de 16-24årige var på mindst et socialt medie i 2023, og derfor er det et ideelt medie, hvor nyhederne når ud til flest mulig unge. Der var til sammenligning kun 9% i samme aldersgruppe, der læste trykte aviser i 2023. Derfor vil sociale medier være en optimal vej for nyhedsmedierne, når de skal nå den unge aldersgruppe.  

TV2 Fyn har stort fokus på at inkludere unge med initiativer som ”Bemærk”, udvidelse på sociale medier samt ungdomsdokumentarer. ”Bemærk” er en online fagredaktion, der er skabt til at inkludere og engagere unge til at interessere sig for det fynske samfund. Platformen rækker direkte ud til den yngre generation. En undersøgelse fra TV2 Fyn viste, at unge fynboer faktisk er interesseret i at læse nyheder, men at måden de udkommer på, er problemet. Historierne skal omhandle nyheder og historier, som unge kan spejle deres egen hverdag i.  

TV2 Fyn arbejder fortsat på at engagere unge, da det netop er Danmarks næste generation. Dog er de stadig langt fra at være i mål, da det kræver nytænkning og inspirerende idéer. Ordentlig inddragelse af unge, er vejen frem. En ide kunne være at inddrage unge medarbejdere i nyhedsstationernes udgivelsesprocesser, der skal fungere som unge øjne og ører. Kamilla Gamborg Isaksen, journalist på Bemærk, TV2 Fyn, udtaler ”man kan ansætte studentermedarbejdere, som kan hjælpe med at give feedback på de små detaljer, som betyder noget for, at nyhedshistorierne klarer sig godt”. Udtalelsen fra TV2 Fyns journalist indebærer, at der skal ansættes flere unge i nyhedsredaktioner. De fleste medarbejdere er 25+, da det er omkring denne alder, at de er i gang eller færdige med deres journalistuddannelse. De nyansatte medarbejdere skal give inputs til, hvad redaktørerne kan gøre anderledes for, at fange den yngre seerskare, uddyber Kamilla Isaksen med et optimistisk syn på fremtiden.