AI kan let blive nøglen til fremtidens digitalisering, men kun hvis alle får adgang.
Af: Merle Gitz, Niels Andersen og Magnus Pedersen, 2f Nordfyns gymnasium
Kunstig intelligens bliver en uundgåelig del af fremtidens værktøjskasse. AI er et ekstraordinært middel, for hurtigere at få mere information. Men kun hvis den bliver brugt korrekt. Det kan nemlig skabe stor ulighed i samfundet, hvis ikke alle åbner op for de nye midler i værktøjskassen. Det vil sætte en stor del af befolkningen voldsomt bagud, da kunstig intelligens bliver den nye og effektive måde at få viden på. I fremtiden bliver det derfor en trussel for vejen mod ligestillingen.
Vi kan alle blive enige om, at det ikke er snyd, når alle har lige rettigheder for at bruge de store kunstige robotter, der koder hurtigt som penselstrøg. Problemet er, at alle mennesker ikke har de samme rettigheder for at udvikle deres kreative hjerner og blive klogere via kunstig intelligens, da det som store advarselstrekanter er forbudt at benytte sig af på flere uddannelser og arbejdspladsen.
For cirka 20 år siden var det det nye og omtalte medie Google, som var i søgelyset. Google er i dag den mest anvendte søgemaskine i verden. Dengang vidste man ikke, hvilken indflydelse det havde på samfundet, men man anvendte det alligevel. Det gav pote. I dag er Google et kæmpe værktøj for samfundet i dagens Danmark, og det vil være anderledes uden brugen af det.
De samme bekymringer ses ved brugen af kunstig intelligens, da flere ikke ved nok om den store indflydelse, det har endnu. I 2023 brugte 13% af mikrovirksomhederne i Danmark AI til digitalisering af deres virksomhed. Det gør, at dem som ikke anvender værktøjet, sakker bagud i samfundets udvikling. Dette kan være med til at skabe en digital kløft i det danske samfund. ChatGPT er ikke bare en teknologi, men en magt – og magt bør deles lige for at undgå ulighed. Det er uundgåeligt, at det bliver en stor del af fremtiden. Derfor burde alle have undervisning i at inkorporere AI, som en del af den måde, der arbejdes på. AI er nemlig som en lynhurtig elevatorknap til toppen. Det vises på diverse uddannelser og arbejdspladser, som allerede bruger det.
Vi skal handle nu og forbedre vores digitalisering, effektivitet og viden. AI kan blive positivt for samfundet, men som det udvikler sig nu, er det truende for ligestillingen i uddannelse og på arbejdsmarkedet. De studerende på universitetet, der nu får undervisning i at prompte ChatGPT i undervisningen, ser at det er lige så vigtigt og banebrydende, som at finde viden alle andre steder. Det bliver en uundværlig del af samfundet ligesom Google, og alle skal have fri adgang til det. Hvis ikke det sker, vil ligestillingen blive forværret. Skal vores digitale fremtid være for de få, eller for alle?