af Savannah Meng og Sofie Lykke
Da du, ChatGPT, blev lanceret den 30. november 2022, blev du hurtigt et teknologisk vidunderbarn. På blot lidt over to år har du udviklet dig fra en ny ven, til en integreret del af mange menneskers hverdag. Hvis du var et menneske, ville din alder svare til en teenager – en kompleks og tvetydig figur. Som du selv siger, er du hurtig, skarpsindig og altid klar til at hjælpe, men vi ved at du også er præget af manglende erfaring og en umoden forståelse af konsekvenserne af dine handlinger.
Din tilstedeværelse har skabt både begejstring og skepsis. Med din evne til hurtigt at levere svar og løsninger er du blevet central i mange menneskers hverdag, men ligesom andre teenagere, står spørgsmålet om din kommende rolle i samfundet stadig åbent.
Hvordan balancerer vi de fordele og konsekvenser, som din udbredelse medfører? Valget om at bruge dig – eller lade være – er ikke kun individuelt, men også et samfundsmæssigt dilemma.
Som en teenager tilpasser du dig forskellige situationer og forsøger at gøre alle tilfredse, hvilket du også selv nævner. Elever gør sig venner med dig, og bruger dig til at analysere tekster og skrive stile, mens du på arbejdspladsen effektiviserer processer som rapportskrivning.
Din tilstedeværelse ændrer både vores arbejde og vaner. Teknologi kan gå fra støtte til nødvendighed, og ukritisk brug skaber afhængighed og svækker selvstændig tænkning. Brugt ansvarligt kan du løfte læring og arbejde.
Din miljøpåvirkning vækker også bekymring. Datacentre, der driver dig, kræver enorme mængder energi og bidrager til CO₂-udledninger. Her minder du igen om en teenager, der forbruger ressourcer uden at tænke på konsekvenserne en udfordring, vi som samfund må håndtere.
Fra begyndelsen har du både skabt optimisme og frygt. I uddannelsessystemet diskuteres det, om du skal forbydes på grund af risikoen for snyd, eller om du skal omfavnes som et værktøj til bedre læring. I et interview med uddannelsesordfører Trine Bramsen blev det fremhævet, at du kan udligne sociale skel: ”Hvis forældrene ikke kan hjælpe med lektierne, er Chat GPT der som et alternativ.” Du er som en ven i skolen, der lader en skrive af, når man er lidt på røven – en ven, der ikke dømmer, men som altid er der til at hjælpe, selvom hjælpen måske gør det lidt for nemt at slippe udenom at lære selv.
På arbejdsmarkedet rejser du spørgsmål om effektivisering og jobsikkerhed. På kort sigt kan du øge produktiviteten, men på lang sigt skaber du usikkerhed for dem, hvis opgaver du overtager.
Ligesom en teenager er du stadig under udvikling. Du rummer enorme potentialer, men også udfordringer. Brugt med omtanke kan du løfte læring og kreativitet. Ukritisk brug risikerer derimod at underminere vores evne til at tænke selvstændigt.
Spørgsmålet er: Bliver du en hjælpende hånd, der styrker os, eller en erstatning, der gør os overflødige?