Nyhedsanalyse: Stigende antal unge ender i misbrug: ”Første gang jeg tabte penge online var jeg 12 år gammel.”

Der har været en historisk udvikling i måden man spiller med sine penge. Det er gået fra en hygge hobby for de ældre til en livsstil for de unge.  

Noah Enevoldsen, Tobias Bugge & Ditlev Valentin Olsen, Gymnasieelever 2.g, Nærum Gymnasium. 

Blinkende farver, lyden af spillemaskiner og millionbeløb. Sådan ser det ofte ud i reklamer for online kasinoer, der lokker med drømmen om rigdom og succes. Men bag de farverige budskaber og det glitrende pengebeløb gemmer der sig en mørkere sandhed. En virkelighed, hvor kasinoer lokker med tilbud og de unge falder i fælden år efter år. 

Andelen af 18 til 25-årige der henvender sig til center for ludomani, er eksploderet det er gået fra 7% til 34%. https://ludomani.dk/stigning-i-unge-klienter-i-behandling/  

Tallene viser at antallet af unge klienter hos deres center for ludomani er steget gevaldigt. Det viser sig at andelen af unge, 18 til 25-årige, har gået fra 7% til 34% fra 2009 til 2022. En aldersgruppe på 7 år dækker altså over en tredjedel af klienterne hos centeret for ludomani. 

Stigningen af unge der ender i ludomani, er ifølge eiermann.dk ikke uden grund, de har lavet en analyse der viser flere forskellige årsager. En af årsagerne til stigningen er kasinoers brug af farver og lyde, som laver en dopaminudløsende effekt, hvilket gør at man er mere tilbøjelig til at spille videre. Dette er en vigtig del af kasinoers analyse, da deres primære målgruppe er unge på en alder mellem 16 og 35, som er mest påvirket af farverne. Laura Hauch, som er kandidatstuderende inden for psykologi og ansat hos psykologklinikken Mindwork, udtaler, ”Der kommer sådan et overskud af hormoner og dopamin, så derfor har spillet lavet en meget, nær analyse af, hvilke farver der udløser mest dopamin hos unge.” 

Ifølge Trine Bramsen, undervisningsordfører for socialdemokratiet, er en anden vigtig årsag, kasinoers brug af reklamer. I reklamerne fremvises ofte millionbeløb, gratis spins og velkomstbonusser. Online kasinoer reklamerer ofte med velkomstbonusser og lignende, hvilket understreger essensen af målgruppen. 

Billedet viser et eksempel på moderne pengespil. Der vises stærke iøjnefaldende farver, og børnevenlige ting som slikkepinde. Privatfoto, Noah Enevoldsen.

Da kasinoer først blev en ting, var de statsejede monopoler. Staten finansierede kasinoet, Danske Spil. Firmaet blev stiftet i 1948, og har siden udbudt spil til danskerne. Danske Spil afleverer hvert år sit overskud til syv forskellige ministerier efter en lovbestemt fordelingsnøgle, og pengene går til forskellige danske kultur- og foreningstilbud. 

Danske spil har færre fængende spil for ungdommen, f.eks. er deres største pengespil lotto. Lotto har et stort kontant beløb man kan vinde, men det er ikke så visuelt fængende som moderne pengespil. Dette er den største grund til at online pengespil ikke længere er et monopol i Danmark, og der er hundredvis af forskellige hjemmesider. Da der er kommet så mange penge ind i branchen, er det klart at der er mange der vil have en bid af kagen. Ifølge spillemyndigheden.dk brugte danskerne i gennemsnit 2.350 kroner på spil i 2022. Dette er et samlet beløb på 14.100.000.000 kroner på kun et år. 

Det ville normalt ikke være et problem, da størstedelen af danskere gør det som en hyggelig aktivitet. På teoretisk plan hjælper det faktisk Danmark som helhed da det kan skaffe et cash flow i Danmarks økonomiske kredsløb. Det fungerer ikke, da udenlandske online spillesteder er i gang med at overtage markedet i Danmark. Det tager pengene ud af det danske økonomiske kredsløb, da kasinoet altid vinder i sidste ende. 

Dette er en udfordring for Danmark, da udenlandske spillefirmaer trækker penge ud af landet. Spørgsmålet er derfor ikke kun, hvordan markedet reguleres for voksne spillere, men også, hvordan unge under 18 år, som ifølge loven ikke må gamble, alligevel får adgang til pengespil. 

Ulovlig Børnegambling 

Aldersgrænsen for kasinospil er 18 år, dette vil være fast i mange år. Dog er der stadig mange unge under 18 år, der formår at spille på et kasino. Det viser sig via ludamani.dk at 24.500 børn og unge i alderen 12-17 år har udfordringer med pengespil, hvoraf 2.600 børn og unge har alvorlige problemer med pengespil. Ofte starter pengespil med at overværer en bekendt der spiller og derfra gror interessen. Der er mange muligheder for at få adgang til en spillekonto for børn under 18. Ofte er det vennernes konti eller i en kioskhal, børn får adgang til pengespil. Med nutidens teknik og spil er det ikke længere nødvendigt for at opnå gambling. F.eks. Tilbyder spil som Counter-Strike og EAFC lootboxes som pakker og kasser, som i andre pengespil er det de færreste, der vinder. Lootboxes indeholder flere ”nitter” end gevinster, og spilleren vil dermed blive ved med at jagte det bedste udkom. I følge Spillemyndigheden har 33% af børn og unge, som gamer, prøvet at købe lootboxes. 

Gustav, 18 år: ”Første gang jeg tabte penge online var jeg 12 år gammel … Det var på en CS:GO gambling hjemmeside hvor de ingen alderskontrol havde, så det var lige til.” De omtalte CS:GO hjemmesider har næsten identiske kopier af de kendteste pengespil som Roulette, Plinko og Coinflip. På disse replikationer kan man bette med ”skins”, som har en pengeværdi. Et skin er et dekorativt element, fx farvebelægning eller andet der ændrer udseendet på et skydevåben eller andet element i et computerspil. Skins kan være helt unikke eller udgivet i et begrænset antal, hvor de kan have en høj værdi og handles for store beløber.  

Kerneproblemet er at disse hjemmesider med skinbetting foregår på et ureguleret og ulovligt marked, uden alderskontrol, hvor pengespil er tilgængeligt til alle med en konto. Dette anerkendte Spillemyndigheden i 2023, hvor Københavns Byret den 14. juli gav Spillemyndigheden medhold i alle 49 sager. Spillemyndigheden har efter fået blokeret de ulovlige hjemmesider, der udbyder spil som væddemål og onlinekasino til danskere uden tilladelse siden 2012, hvor spilmarkedet i Danmark blev delvist liberaliseret.